• Amorele bankiers. Verdorven graaiers. Een pervers systeem. Het zijn anno 2018 algemeen geaccepteerde kreten om het moreel verval van de financiële sector te duiden. Filosoof Govert Buijsvindt het goedkope praat. “Lange tijd is het christelijke verhaal geweest: ondernemers mogen er eigenlijk niet zijn.”
    • In tegenstelling tot wat officiële instanties beweren, hebben christenen uit moslimculturen in Nederland geregeld te maken met religieus gemotiveerde incidenten, bijvoorbeeld in asielzoekerscentra. Er heerst ‘een tribale cultuur’ en er is sprake van diefstal, bedden worden onder geplast, en een enkeling wordt zelfs met lichamelijk letsel geconfronteerd. De Nieuwe Koers doet een rondgang langs negen voorgangers en betrokkenen.
    • ‘Daarom pleiten wij voor een ‘Vrij Links’ dat weer trouw is aan haar vrijzinnige, seculiere wortels.’, was te lezen in het geruchtmakende, religiekritische manifest Vrij Links, dat halverwege mei in de Volkskrant Is linkse politiek in wezen vrijzinnig, seculier en kritisch over geloof? Ewout Klei fileert deze uitspraak in Tweesnijdend scherp.
    • Maken christenen in 2050 nog actief deel uit van de samenleving, of wonen ze in enclaves op de biblebelt? Over welke medisch-ethische dilemma’s breken ze hun hoofd? Een duik in de technologie, het milieu, de medische ethiek, de politiek en de kerk van de toekomst.
  • Geen abonnee, toch lezen? Klik hier en koop de digitale editie van De Nieuwe Koers voor € 4,95 (vanaf 6 juli). 

    • Lucas is populairder dan Jeremia en de God van Jezus lijkt soms een ander dan de God van Mozes. Daarom wordt het Oude Testament nog weleens opzijgeschoven en krijgt het Nieuwe Testament voorrang. Onterecht, betoogt Alain Verheij. Een pleidooi voor de meerwaarde van de Hebreeuwse Bijbel in de kerk en de christelijke traditie.
    • Het zijn bewogen tijden voor politica Kathleen Ferrier. De Surinaamse slavenregisters zijn net online gekomen, ze beslist mee over een nieuw museum over het slavernijverleden én ze keert deze zomer na vijf jaar terug uit Hong Kong.
    • Andries Zoutendijk neemt na 28 jaar afscheid van de Utrechtse Jacobikerk en gaat met emeritaat. Een ‘preektijger’ was hij en is hij gebleven. “De preek, daar deed ik alles voor. Bij mij is het een fascinatie voor ‘hoe’ het staat opgeschreven. Waarom heeft de auteur dat destijds zó gedaan?”
    • In Avondrood vertelt Ingeborg van Vliet over haar autisme. Het maakt haar eenzaam, want écht contact maken lukt nauwelijks. “Mijn autisme is blijvend. Ik heb het niet, ik bén het. Een blinde zegt ook niet: ik heb een vorm van blindheid, nee, hij ís blind.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *